Friss! DVG fizetési emlékeztetőjéhez…

Tovább a részletekre »

A Vasmű úti gödrök titka

2007.07.19.

Távhővezeték-csere lesz a Vasmű út elején is. Az idén már eddig megközelítőleg 150 méternyi távhő-vezetéket cseréltek a Dunaújvárosi Víz-, Csatorna- Hőszolgáltató Kft munkatársai.

 Jelenleg a polgármesteri hivatal parkolójában és az Irodaház mögött dolgoznak, de hamarosan a Vasmű úton – a Babits Mihály és a József Attila utca közötti részen – számíthatnak városunk lakói útbontásra.

A vezetékcserék fontosságát senkinek sem kell megmagyarázni, még akkor sem, hogy a rekkenő melegben a tavalyi és a jövőbeni hideg elég megfoghatatlannak tűnik. Mindenesetre egyértelmű, – tekintettel a néhány hónappal korábbi tömeges meghibásodásra-  hogy a vezeték-cserékre szükség van.

A százötven méter nem tűnhet hatalmas mennyiségnek mindaddig, amíg elképzelésünk sincs ezen munkálatokkal együtt járó „macerákról”.

Már maga a sérült és cserére ítélt szakasz feltárása sem egyszerű. Van, hogy akár 5 méter mélyre is le kell ásni, persze, ha  már feltörték az aszfaltot vagy óvatosan felszedték a díszburkolatot, esetleg kellő körültekintéssel kiemelték a fölötte található bokrokat, vagy kikerülték a felette levő fákat és kandelábereket.

A mélyben a legtöbbször más szolgáltatók vezetékei is találhatók, a feltárásnál ez is komoly nehézséget okoz.  Nem szorul magyarázatra, hogy mi történhetne, ha „csak úgy” kimarkolnák a földet.

Amikorra a vasbeton védőcsatornához érnek, annak fedlapját is fel kell szedni.

S. Hegedűs Ambrus, távhőszolgáltatási üzemigazgatótól megtudom, hogy ennek a fedlapnak fontos szerepe van, hiszen a távhővezetékek belülről nem rozsdásodnak, rozsdásodhatnak, speciálisan kezelt víz folyik bennük, ami mellett lehetetlen a belülről a vízkövesedés, ám, ha az építésük idején  nem kellően kezelték a vezetéket és a rosszul rakták vissza, nem zárták megfelelően a fedlapokat, akkor a beszivárgó víz, és sós hólé elősegíti a korróziót.

S ami elrohadt, az törik is. De térjünk vissza a cserékre, miután felszedték a fedlapot, leszedték a vezetékekről a szigetelőanyagot, kitakarították az iszaptól a védőcsatornát, megkeresik a javítandó szakaszt, amit kivágnak, új vezetékre cserélnek, s folytatódhat minden visszafele.

Az új vezetékszakaszt lefestik, ráteszik a hőszigetelést, visszarakják, tömítik és lezárják a fedlapokat, újra rá a föld, amelyet tömörítenek is – óvatosan a szomszéd vezetékek miatt -, majd a bokrok visszaültetése, az  aszfalt vagy a díszburkolat helyreállítása következik.

Mindezekből adódik, hogy egy-egy csere hetekbe esetenként egy hónapig is eltarthat.

Természetesen vannak speciális helyzetek is, amelyek csak a munkálatok során válnak nyilvánvalóvá. Így történt a Városháza parkolójában is. Itt új nyomvonal kiépítése szükséges, a sérült vezetékszakasz a C-szárnyhoz túlságosan közel van, s valószínű, hogy az épület süllyedés nélkül, statikailag nem bírta volna ki  a vezetékcserével együtt járó földmunkákat.

Nyár van a vezeték-cserék ideje. Ami esetenként forgalom-eltereléssel, sáv-, leállósáv- vagy  parkoló-lezárással jár. Vitathatatlanul ésszerű és elengedhetetlen kellemetlenségek.

Ugye, hogy  milyen sok is lehet az a 150 méter?