Hajrában a gázmotoros erőmű

2007.09.26.

A gázmotoros erőművek falának egy részére szürke védőborítás kerül. Ez is és még a bejáratnál a térkő, mind azt igazolják, hogy a beruházás a végéhez közeledik.

Bent az épületben is lázas sürgés-forgás fogad. Már fenn vannak a hangfogó, zajcsökkentő szerkezetek, még ugyan kábelkötegeket húznak, de már a laikus – azaz hozzá nem értő –számára is teljesen nyilvánvaló, hogy az építkezés a végéhez közeledik.

 

Viszik, mint a cukrot

 

A hajrá végjátékát láthatjuk és tény, ami tény, hogy az építészeti munkálatok már befejezés közeli állapotban vannak. Neszmélyi György, projektvezető azonban nem ennyire elégedett:

– Már egy hónapja, hogy meg kellett volna érkezni az összes motornak Ausztriából.

Itt az építkezés leírásában némi szünetet tartunk, mert ha valaki még esetleg és véletlenül nem tudná, a gázmotoros erőművekben földgázzal működő motorok állítják elő a villamos áramot, s az üzemelés közben keletkező hőt, pedig távfűtésre használják. A motorok azonban nem olyan kis semmi autómotorok, szép, nagy impozáns szerkezetet kell elképzelni, amelyek olajzöldszínűek, de nagyságuk ellenére, csak motorok. Vannak, akik meg sem lepődnek ebből adódóan, hogy miért nevezik ezt a fajta energiatermelő-rendszert gázmotoros fűtőerőműnek. Ilyen is van, amikor valamit arról neveznek el, amiről szól.

Az erőmű kapcsán még egy kifejezést ismételünk unos-untalan. Ez pedig a kapcsolt energia-előállítás. Itt sincs többről, no és kevesebbről sem szó, mint arról, hogy a földgáz elégetésével – belső égésű motorokról van szó – egyszerre kétféle energiát állítanak elő. Ebben az esetben a villamos energia és a távhő, amiről szó van. Az Európai Unió támogatja e fajta energia-előállítás – mivel értelemszerűen – kevésbé környezetterhelő, mint a hagyományos erőművi eljárás. Itt divatos szlogennek élve 2 az 1-ben-ről beszélünk, az egyből egyet helyett. A berendezést gyártó osztrák cég éppen ezért roppant mód közkedvelt. Mondhatnánk azt is, hogy viszik tőlük a világ minden részére a motorokat, mint – ahogy szokták mondani – a cukrot. Ez persze, csak egy suta hasonlat volt, de ezzel próbáltam képszerűbbé tenni, hogy mi is a csúszás oka. Sajnos a hónapokkal előbbi megrendelés sem ad garanciát arra, hogy időben meg legyen az, aminek meg kell lenni.  Némi túlzással persze, de aki megteheti az energiatermelési piacon, az gázmotorokat akar.

 

Engedélyek szerint

 

– Ennek ellenére az építkezés az ütemtervnek megfelelően halad- folytatja a projektvezető. – Érvényes a gépészeti, a villamos ipari és az irányítástechnológia kivitelezésre egyaránt. Úgy szeretnénk végezni, hogy mire megérkeznek a gázmotorok, már csak a rájuk kelljen csatlakozni.

Az engedélyek is szóba kerülnek. Megtudom, hogy a napokban adják be az épület használatba vételi engedélyének kérelmét, s hamarosan befejeződnek a hatóságok által előírt tűzvédelmi munkálatok is. Megemlíti a speciális burkolatokat, a tűzálló festést a projektvezető, azaz minden olyan eljárás és automatika beépítésre kerül, amely a biztonságot szolgálja.

Végignézve az erőművet, már láthatók benne az érzékelők is, amelyek akár a tűznél, akár a gázszivárgásnál jelzik, hogy valami meg nem engedett történik az erőműben, Egy esetleges gázszivárgásnál pedig olyan automatika van felszerelve, amely azonnal le is állítja vagy részben, vagy egészben ahogy szükségességesnek tartja az erőmű működését.

A környezetvédelemről szólva először a zajhatást, no és ennek védelmét magyarázza el a projektvezető. Neszmélyi György megmutatja, hogy a motorok tere és az ablakai olyan speciálisan szigeteltek, amely teljesen megakadályozzák, hogy a motorzaj kijuthasson a külső környezetbe. Akinek pedig az üzemelés alatt be kell lépni a helyiségbe speciális zajvédelmi felszereléseket kap. Egyébként arra, hogy valaki is folyamatosan bent tartózkodjon nincs szükség. Egy külön helyiségből monitorokon keresztül figyelik, miként folyik a termelés.

Felmegyünk a tetőre, s ott is megnézhetjük, hogy még a hűtőventilátorok hangját is speciális zajfogók tompítják.

 

Hamarosan a próbaüzem

 

Természetesen mindent a terveknek megfelelően építenek meg. Hiszen ezeket a berendezéseket, eljárásokat már a tervek tartalmazták, számításokkal igazolva, hogy mi szükséges ahhoz, hogy a működés megfeleljen az előírásoknak. S itt még azért az előírásoknak nincs vége, a próba üzem alatt egy külső akkreditált laboratórium vizsgálatot folytat, meg kell mérniük, hogy minden kibocsátás az előzetesen kiszámoltaknak és engedélyezettnek megfelel-e. Ezekről hiteles igazolást készítenek.

A levegővédelmi vizsgálatokról is a zajvédelemhez hasonló jegyzőkönyv készül. Nézek egy ilyen – más gázmotorokat bemutató – jegyzőkönyvet. Amiben az érzékelők helyétől kezdve az aktuális szélirányig minden fel van tüntetve. Ebben azt írják le, hogy a milyen káros anyagot mértek a kéményeknél, s ezek értéke hogyan viszonyul a határértékhez, azaz hány százalékát éri el a megengedett értéknek. Ahogy látom, van, amiben felét, van, hogy egy harmadát. Ilyen jelentés fog készülni a dunaújvárosi gázmotorok próbaüzeme során is. (Remélhetőleg hasonló értékekkel.)

– A hatóságok akár a zaj-, akár a levegőtisztaság védelménél azt vizsgálják, hogy a kibocsátások mértéke nem haladja-e meg a tervezett és a jogszabályokban előírt értéket – magyarázza Neszmélyi György.

 

Egységben a Dunaferr-rel

 

Visszatérünk az építéshez, a főkérdés az, hogy mégis mikor lesz üzemkész az erőmű?

– A gázmotorok megérkezését követő 2-3 héten belül végezhetünk. De addig is az építkezésen kívül is, van feladatunk, folyamatosan egyeztetünk a Dunaferrel, hogy a rendszerüket a gázmotoros erőművével összehangoljuk.

Hiszen azt is tudjuk, hogy a városi távhő-ellátást a gázmotoros erőművek a Dunaferr erőművével közösen biztosítják. Hogy ez zökkenőmentes lehessen, a felek együttműködésére van szükség. S ahogy hallatszik, ebben az együttműködési készégben sincs semmi hiány.

A beruházás folyamán egyeztek meg az építtetők a Duna Körrel is. A megállapodás szerint meghatározott ideig az építtetők megszabott értékben fákat ültetnek a város területén.

– Felvettük a kapcsolatot az önkormányzat illetékes osztályával, hogy hová és milyen fákat szeretnének. A fák ültetését is el szeretnénk minél előbb kezdeni.

Az erőmű tehát gőzerővel, majdnem úgy írtam le, hogy gázerővel készül, de persze csak ez egy könnyed szójáték. Tény, ami tény, hogy a beruházókon nem múlik, hogy határidőre, a tervek és az engedélyeknek megfelelően el kezdjenek működni az Építők útján és a Verebély úton is az erőművek, amelyek technológiájukban és biztonságukban méltó társai Európa legkorszerűbb gázmotoros erőműveinek. A működési elv és a kivitelezés is megfelel a korban, amiben élünk, azaz XXI. századi lesz.