Friss! A DVCSH Kft-nek továbbra is van távhőszolgáltató engedélye

Tovább a részletekre »

Ha csattog, ha kattog, ha lopják – szigorúan ellenőrzött aknafedelek

2009.04.28.

A burkolat megsüllyedt, elég mély gödör keletkezett.. Éppen ezért kordon védi a forgalom elől,addig amíg a burkolat és az aknakeret javítására sor nem kerül.


A   gödör a Vasmű út egyik sarkán van, de a Dunaújvárosi Víz-, Csatorna – Hőszolgáltató Kft. felülvizsgálata szerint ehhez hasonló állapotban megközelítőleg még tíz. A szám nem tűnik túl soknak, ha figyelembe vesszük, hogy városunk területén óvatos becslések szerint is több, mint két ezer vízi közmű akna van.  Azonban fontosságuk mindenképpen  jelentős, hiszen nem csupán a sérülések nyomán, hanem sokkal inkább a lopások következtében hiányuk komoly balesetet okozhat.

 

Alattomos fenyegetés

A sérüléseket, süllyedéseket, repedéseket időben lehet észlelni, s el tudják kezdeni a karbantartást, felújítást, mindezt úgy, hogy a közlekedés biztonságát figyelembe veszik, de a lopásokra nem lehet felkészülni, s az esetenként hatméteres nyitott aknák életveszélyes és alattomos fenyegetések. Talán a hulladékfelvásárlás szigorításával majd megszűnik a néhány ezer forintos  haszon reményében eltulajdonított öntött vas aknafedelek iránti kereslet. A kár ennek a többszöröse, és a következménye beláthatatlan. Első sorban a kellemetlenség, hiszen nem könnyű pontosan ugyanakkora  fedelet beszerezni, úgy kell megrendelni, hiszen a gyártásuk idején a mostanitól eltérő volt a méretezésük. Ráadásul költség, mert a néhány ezer forint helyett megközelítőleg ötvenezer forint egy öntöttvas aknafedél beszerzése.

És életveszélyes is, hiszen a gyanútlan közlekedők, bármikor  áldozataivá válhatnak a tolvajoknak. Minden esetben feljelentést tesz a Dunaújvárosi Víz-, Csatorna- Hőszolgáltató Kft, de nem sokszor kerül rendőrkézre az elkövető.

Volt olyan tavalyi tolvajlás, ami lakossági hozzájárulással történtek. Az utánfutóra fényes napvilágnál pakolták fel az öntöttvas lapokat. Valaki rá is kérdezett hová viszik? A tolvajok megnyugtatták őket, azért szedik fel, mert a fűnyírásnál útban lennének. ( Beleakadna a fűnyíró? ) Egy szó, mint száz az érdeklődők megnyugodva fogadták a magyarázatot. Csak nem  jöttek a fűnyírők… Rendszeresek a lopások, csak a mennyiségük változik. Van, hogy kocsmából hazafele vesz magéhoz valaki egy-egy fedelet, hogy az italozás folytatáshoz némi aprót gyűjtsön, de van, hogy ipari méretekben történik az „elemelés”. S az is előfordult, hogy csak a kilazításig jut a tolvaj, elvinni már nem tudja, így még veszélyesebb a helyzet , hiszen úgy van baj, hogy nem látszik.

 

Forgalom csapdájában

 

–          A bejárásokat folyamatosan tartjuk, folyamatosan vizsgáljuk, hogy a vízközművekhez tartozó aknák fedlapjai milyen állapotban vannak – magyarázza Nyalka László, a Dunaújvárosi Víz-, Csatorna- Hőszolgáltató Kft. műszaki igazgatója. – A csatornák egy része a zöldterületen található, ott nem okoz komolyabb gondot a csere- vagy a javítás. A másik része az útburkolatban van. Ott a közlekedés miatt fokozott terhelésnek van kitéve. Sok múlik azon, hogy ezek a fedlapok hol vannak, egy lakótelepi mellékúton, vagy egy forgalmas úton. Először is a javításuk is nehezebb, hiszen tekintettel kell lenni a forgalomra is, ha meg tudjuk oldani, ezt megpróbáljuk forgalom-elterelés nélkül, csak egy kis  körbe zárt, területen elvégezni a feladatot. Folyamatosan kapcsolatban vagyunk olyan gyártókkal, akik a legkorszerűbb és nagyteherbírású aknafedelet értékesítenek. S ahol a tulajdonos az önkormányzat úgy ítéli meg, oda ezeket a nagyteherbírású aknafedeleket szereljük be.

 

Persze, ahhoz útépítő műszaki szakembernek kell lenni, hogy megítéljük, vajon miért gyűrődik fel az aszfalt az aknák környékén. Van olyan álláspont is, hogy a leginkább megrongálódott aknafedelek valamikor zöld terülten voltak, s később ráépült. Az út tulajdonosa az  önkormányzat.  Az út hibák tehát a tulajdonost terhelik.  De tény, hogy emiatt sokkal nehezebb és költségesebb is a javítás, hiszen a csatornafedél körül az útburkolatot fel kell vésni, és újra kell építeni, minél jobban  fel van gyűrődve, meg van süllyedve, annál nagyobb területen kell az utat is rendbe tenni.

Felvetődik a műanyag csatorna-fedél kérdése is, de mint megtudom, csak a zöld területen lehetséges az öntvények kiváltása erre az anyagra, a közutakon nagyteherbírásúnak kell lenni a szerelvények, és ezt jelenleg a műanyag még nem tudja biztosítani.

Szögletes aknafedél  600-600- as a vízvezetéket,a másik a távhővezetéket,  a köralakú a csatornát rejti maga alatt.

Nagy Zoltán a városüzemeltetési iroda vezetője szerint nincsenek rossz állapotban városunkban a csatorna-fedelek. Vannak azonban olyanok, amelyek megsüllyedtek, vagy megtöredezett körülötte a burkolat. Ezeket rendszeresen ellenőrzi a szolgáltató és az úthálózat ellenőrzésen az önkormányzat is. De mindemellett lakossági bejelentést is kapnak, hiszen vannak olyan területek, ahol rendszeresen eltűnik az aknafedél.   Ez ellen azonban nem sokat tudnak tenni.